Campspace: het geheim van een succesvolle marktplaats

Het in 2017 opgerichte Campspace voorziet in een groeiende behoefte aan bijzondere kampeerplekken. Oprichter Hugo van Donselaar over zijn ervaring met een online marktplaats. ‘Nadat we ons platform openstelden kregen we zo’n tweeduizend reacties van geïnteresseerde verhuurders, maar een flink deel daarvan bleek niet bij ons platform te passen.’

 

Kamperen op bijzondere plekken om de stress van alledag te ontvluchten? Het kan via Campspace. De online marktplaats brengt kampeerders in contact met verhuurders van een stuk land, tuin, boomhut of een andere ‘micro-kampeerplek’. Dit alles onder het motto Reconnect Outside.

 

De coronacrisis fungeerde daarbij dit jaar als een enorme katalysator, schetst oprichter Hugo van Donselaar. ‘Zeker na de versoepeling van de coronamaatregelen ging het aantal boekingen door het dak. Mensen wilden er toch op uit, zeker nadat ze dit voorjaar lange tijd min of meer aan huis gekluisterd waren.’

 

Tegelijkertijd wilden veel mensen ook niet te ver weg gaan, vertelt Van Donselaar. ‘Onze gebruikers zijn op zoek naar rust en ruimte dichtbij huis maar ook naar die unieke onontdekte vakantie. Op het snijvlak van die wensen bevindt ons platform zich. Corona heeft een aantal trends in een stroomversnelling gebracht. Zoals bewuster reizen; moet ik wel altijd vliegen? Moet ik altijd naar het buitenland toe?’

 

Bijzondere plekken bundelen

Het eerste idee voor Campspace ontstond in 2017, blikt Van Donselaar terug. ‘Kamperen kan een goed, rustgevend en duurzaam alternatief zijn voor een citytrip naar drukke steden als Londen, Barcelona en Venetië. Dit massatoerisme moet écht veranderen.’

 

‘Maar: kamperen kan stiekem nog best duur zijn. Denk maar aan de glamping-trend, waarbij mensen overnachten in een luxe, volledig ingerichte tent of lodge. Maar op grote, massale campings zit de nieuwe generatie reizigers vaak óók niet te wachten. Daarom wilden we een platform oprichten dat kampeerders in contact zou brengen met verhuurders van bijzondere kampeerplekken.’

 

Verhuurders afwijzen

In 2017 ging een eerste versie van het platform live met in totaal 250 verhuurders. Storm liep het nog niet meteen, erkent Van Donselaar. ‘We kregen wat media-aandacht en er vonden mondjesmaat wat boekingen plaats, maar heel veel gebeurde er nog niet.’

 

Dat eerste jaar besteedde Campspace vooral aan het selecteren van de juiste verhuurders, blikt Van Donselaar terug. ‘Nadat we ons platform openstelden kregen we zo’n tweeduizend reacties van geïnteresseerde verhuurders, maar een flink deel daarvan bleek niet bij ons platform te passen. Dan heb je het bijvoorbeeld over die grote campings waar we nu juist van weg wilden blijven.’

 

"Het hoeft nog niet meteen perfect te zijn; opschalen en perfectioneren komt naarmate je verder groeit."

— Hugo van Donselaar, oprichter Campspace

Goede screening essentieel

Dat is ook meteen de eerste les die Van Donselaar wil meegeven aan iedereen die een marktplaats wil beginnen: zorg voor een goed gecureerd aanbod. ‘Op die manier voorkom je dat je te ver afdrijft van de wensen van je doelgroep en je missie. In een latere fase kun je je aanbod dan eventueel verbreden.’

 

Een ander advies dat de Campspace-directeur wil meegeven: investeer in de onderliggende techniek van je platform, maar overdrijf het niet. ‘In die begintijd hadden we geen geld voor een peperdure technische oplossing. Ons streven in die begintijd was dan ook vooral: zorg dat het platform doet wat het moet doen, maar laat alle toeters en bellen nog even achterwege. Het hoeft nog niet meteen perfect te zijn; opschalen en perfectioneren komt naarmate je verder groeit.’

 

Vrijwilligers inzetten voor marketing

Een derde advies: besteed voldoende aandacht aan marketing. ‘We vroegen ons in het begin af waarom het aantal boekingen niet zo snel als gehoopt op gang kwam. Al snel beseften we dat presentatie het verschil maakt. Mensen willen toch weten waar ze precies naartoe gaan, maar de foto’s en beschrijvingen op onze site lieten in die begintijd nog te wensen over. Tegelijkertijd hadden we geen budget om overal een professionele fotograaf op af te sturen.’

 

Daarop besloot Campspace vrijwilligers te mobiliseren met een passie voor het buitenleven én met enige fotografieskills. In ruil voor content konden deze vrijwilligers gratis overnachtingen krijgen. Dat bleek een schot in de roos, vertelt Van Donselaar. ‘Na een oproep kregen we tientallen aanmeldingen van enthousiaste vrijwilligers. Die zorgden voor een enorm reservoir aan mooie, instagrammable foto’s.’

 

‘En en passant gaven de vrijwilligers onze verhuurders verbetertips voor hun accommodatie. Dat alles zorgde voor een flink hogere conversie op ons platform. En de verhuurders voelden zich serieus genomen door al die aandacht. Zo groeide onze oplossing voor mooie foto’s uit tot een totaal marketingconcept. Dat zorgde voor een enorme versnelling in het aantal boekingen.’

 

Internationale betaaloplossingen

In 2019 groeide het aantal boekingen al flink; in 2020 zorgde de coronacrisis voor een groei van meer dan duizend procent. Eerder al, in 2018 en 2019, nam het platform twee concurrenten over: respectievelijk het Britse Campinmygarden.com en het Belgische Campr.

 

Al die ontwikkelingen hebben ook gevolgen gehad voor de ambities van het platform én voor de betaalstrategie, vertelt Van Donselaar. ‘Richtten we ons in eerste instantie vooral op de Nederlandse markt, inmiddels richten we ons ook op de rest van Europa en zelfs op plekken daarbuiten. Het aantal betalingsoplossingen hebben we daarmee ook uitgebreid. Zo bieden we nu ook de Belgische en Duitse betaalmethodes Bancontact en Sofort aan, naast creditcard en PayPal. Zo vergroten we stap voor stap het gemak voor onze internationale klanten.’

 

Tekenen van harde groei

Voor de uitbetaling van de huursom aan de verhuurders gaat Campspace gebruikmaken van de diensten van Buckaroo en Payaut. ‘Lang hebben we de uitbetalingen nog handmatig verwerkt, maar dat is nu geen optie meer’, schetst Van Donselaar. ‘Dat is de ontwikkeling die je wil, want het betekent dat je hard groeit.’

 

Ook het platform zelf is inmiddels flink geüpgraded, vertelt Van Donselaar. ‘De eerste weken van de coronacrisis hebben we aangegrepen om ons platform flink te actualiseren en de software te updaten. Dat bleek een goede keuze: toen de coronamaatregelen versoepeld werden, waren we meteen klaar voor de grote aanloop. Nu zijn we klaar om in 2021 weer zo hard te groeien.’

 

Dit artikel is onderdeel van het dossier ‘Betaalstrategie’ op mt.nl. Dit dossier wordt mogelijk gemaakt door Buckaroo.

Lees ook:

Dit is de ideale betaalstrategie voor een online marktplaats

Het aantal online marktplaatsen neemt snel toe. De betaalinfrastructuur voor zo’n online marktplaats is complexer dan bij een ‘gewone’ webshop. Waar moet je op letten?

Lees meer

Een online marktplaats starten?

Online marktplaatsen schieten momenteel als paddenstoelen uit de grond. Hoe komt dat? En wanneer is het interessant om ook een online marktplaats te starten? Lees het interview met Lars Smit (Buckaroo) en Nikki Eijpen (Wunderman).

Lees meer

Whitepaper: Naar een online marktplaats

Wil je een online marktplaats starten? Download gratis onze whitepaper met tips over een mix basket en split-payments.

Lees meer