Deutsche bank over de Europese betaalmethode Request to Pay

Een Europese, iDEAL-achtige betaalmethode die grensoverschrijdend betalen een stuk eenvoudiger maakt: dat is Request to Pay. Hoe kan deze betaaloplossing Europese webwinkels helpen?

In september 2019 ging de nieuwe Europese PSD2-richtlijn van kracht. Deze nieuwe richtlijn voor Europese banken zorgt voor efficiënter betalingsverkeer. Een van de gevolgen van deze nieuwe richtlijn is dat banken verplicht zijn om zogenoemde third party providers toegang te geven tot rekeningen van hun klanten (uiteraard alleen na toestemming van diezelfde klant).

 

Een andere grote verandering in het Europese betaallandschap is de introductie van instant payments in diverse Europese landen. Hierdoor worden overboekingen dezelfde dag nog op de rekening van de ander bijgeschreven. Oók als de betaling van een andere bank afkomstig is of wanneer het om een Europese betaling gaat. Instant payments is vooralsnog vooral nationaal uitgerold, maar er wordt hard gewerkt aan een overkoepelend netwerk dat de verschillende nationale netwerken aan elkaar verbindt.

 

"Je zou Request to Pay (RtP) kunnen zien als een soort Europese iDEAL-oplossing"

— Edwin Hartog, Deutsche Bank

Europese iDEAL

Door de introductie van PSD2 zijn ook nieuwe innovatieve betaaloplossingen mogelijk, zoals Request to Pay: een nieuwe, pan-Europese betaaloplossing, die grensoverschrijdend Europees betalingsverkeer een stuk eenvoudiger maakt. ‘Je zou Request to Pay (RtP) kunnen zien als een soort Europese iDEAL-oplossing,’ vertelt Edwin Hartog, Global Head FinTech & Platform Sales bij Deutsche Bank (foto met stropdas).

 

‘Stel, een Nederlandse webwinkel wil vanuit Frankrijk een online betaling ontvangen. Nu zal voor een Franse consument natuurlijk niet snel een iDEAL transactie worden aangeboden. Maar RtP zou op een soortgelijke manier kunnen werken.’

 

‘Bij de keuze van RtP word je na opgave van je bank doorgeleid naar de online omgeving van je eigen vertrouwde bank. Hier kun je de betaling vervolgens op de voor jou als betaler vertrouwde wijze autoriseren. Bijvoorbeeld via een identifier, een pincode, of aan de hand van biometrische kenmerken als een vingerafdruk of gezichtsherkenning.’

 

Complexe techniek

Dat klinkt eenvoudig, en dat is het ook voor de gebruiker. Maar daaronder schuilt een complexe technische infrastructuur, schetst Eppo Sopers (foto met blauwe blouse), FinTech en Platform Sales specialist bij Deutsche Bank. ‘In het geval van RtP fungeert Deutsche Bank als third party payment provider. Kort gezegd betekent dit dat wij optreden als facilitator tussen de payment service provider en de webwinkel aan de ene, en de bank van de consument aan de andere kant.’

 

Soepele klantreis

Voor de Europese consument is gemak het voornaamste voordeel van RtP. Doordat Request to Pay gebruikmaakt van de bestaande bankeninfrastructuur, kan de consument betalingen veilig uitvoeren via zijn eigen bank. Om toekomstige betalingen nog eenvoudiger te maken onthoudt RtP gegevens van terugkerende klanten, zoals de geselecteerde bank en het IBAN.

 

‘Daarin schuilt ook voor de webwinkelier natuurlijk een belangrijk voordeel’, benadrukt Hartog. ‘Hoe soepeler de customer journey, hoe kleiner de kans dat de klant voortijdig afhaakt. Een bijkomend voordeel voor de webwinkel is het feit dat betalingen meteen worden uitgevoerd en onherroepelijk zijn. De winkelier krijgt zo direct veel meer zekerheid dan bij bijvoorbeeld creditcardbetalingen of incasso-opdrachten.’

 

iDEAL

Als een van de eerste Europese payment service providers biedt Buckaroo Request to Pay aan. ‘Omdat RtP zo op iDEAL lijkt, is het voor Nederlandse webwinkels erg interessant om deze betaaloplossing aan te bieden, maar dan voor de verkopen in het buitenland. Voor betalingen in Nederland door de Nederlandse consument heeft RtP ten opzichte van iDEAL geen echte toegevoegde waarde’ erkent Hartog.

 

Voor betalingen in Nederland door de Nederlandse consument heeft RtP ten opzichte van iDEAL geen echte toegevoegde waarde.

— Edwin Hartog, Deutsche Bank

Buitenlandse klanten

Voor veel webwinkeliers maakt RtP de Europese markt veel toegankelijker, denkt Hartog. ‘Via één platform heb je op een laagdrempelige manier toegang tot vrijwel alle Europese consumentenbanken.’

‘Bovendien kun je de look and feel van RtP volledig plooien naar je huisstijl, wat zorgt voor extra vertrouwen bij de consument. Op Europees niveau heeft RtP daardoor de potentie om uit te groeien tot een veelgebruikte betaaloplossing.’

 

‘Het belangrijkste is de mindset van de consument’, besluit Hartog. ‘Deze zal de stap moeten maken naar een andere betaalmethode. De webwinkelier kan dit faciliteren door deze methode te promoten. Tenslotte zitten er voor hen ook duidelijke voordelen aan, zoals de onherroepbaarheid van de transactie. Zoals een oude wijsheid luidt: er zal eerst een schaap over de dam moeten komen, voordat er meerdere volgen.’

 

Dit artikel is onderdeel van het dossier ‘Betaalstrategie’ op mt.nl. Dit dossier wordt mogelijk gemaakt door Buckaroo.

Lees ook:

Geen Stichting Derdengelden meer in rekeningoverzicht

Vanaf april 2019 ziet de consument bij iDEAL-betalingen via Buckaroo geen St. Derdengelden meer op het afschrift staan.

Lees meer

Whitepaper: De ideale betaalstrategie

Om klanten voor je te winnen en te behouden. Download gratis onze whitepaper met tips voor de ideale betaalstrategie.

Lees meer

Update richtlijnen SCA

Hoe ga je om met de nieuwe richtlijnen op betalingen? En wat zijn de gevolgen voor de conversie? Buckaroo wil via deze update graag enkele veelgestelde vragen beantwoorden.

Lees meer