Dit is de ideale betaalstrategie voor platformen

Het aantal platformen neemt snel toe. De betaalinfrastructuur voor zo’n online platform is complexer dan bij een ‘gewone’ webshop. Waar moet je op letten?

 

Wereldwijd groeit de markt voor online platformen momenteel flink. Oók in Nederland: het aantal online platformen groeit met ongeveer 20 procent per jaar. Het kan dus zeker lucratief zijn om je webshop open te stellen voor andere aanbieders.

 

Maar dan is het wél belangrijk dat je doordacht te werk gaat, schetst betaalspecialist Michiel Meyer van Buckaroo. ‘Het commerciële succes van een online platform staat of valt voor een belangrijk deel met een zo aangenaam mogelijke customer journey en het conversiepercentage. Cruciaal element daarbinnen is de betaalstrategie: hoe zorg je ervoor dat klanten zo min mogelijk drempels ervaren bij het afrekenen?’

 

In die zin verschilt de betaalstrategie voor een online platform niet fundamenteel van die voor een webshop, erkent Meyer. ‘Verwacht je veel bezoekers uit een specifiek ander land of continent? Dan kan het handig zijn om lokaal populaire methodes toe te voegen.’

 

Specifieke kenmerken per branche

Een andere belangrijke factor is de branche waarin je je met je platform begeeft, schetst Meyer. ‘Richt je je bijvoorbeeld vooral op mode? Dan is het aanbieden van een oplossing voor achteraf betalen een absolute must.’

 

Zo heeft elke branche eigen specifieke kenmerken op betaalgebied. Meyer: ‘Verdiep je in de betaalmethodes die in jouw branche de voorkeur genieten, en laat je op dit punt eventueel adviseren door je payment service provider.’

 

Betalen over de grens

Ook Pieter de Haas van Payaut, een fintech-startup die zich specifiek richt op de complexe betaalstructuur rondom platformen, benadrukt dat de betaalstrategie voor platformen in de basis niet veel verschilt van die van een normale webshop.

 

‘Naast iDEAL en creditcard kent ook PayPal een trouwe schare fans. Het kan dus zeker verstandig zijn om die betaalmethode aan te bieden. Let er verder goed op dat de betaalprovider van je keuze je desgewenst ook over de grens kan helpen, met alleen iDEAL red je het daar niet.’

 

Let bij dit alles ook op de schaalbaarheid van je betaaloplossing, benadrukt De Haas. ‘Je moet zo nodig makkelijk betaalmethodes kunnen toevoegen. Overstappen naar een andere Payment Service Provider heeft veel voeten in de aarde, je zult je hele betaalstructuur op de schop moeten nemen. Zorg er daarom voor dat je die infrastructuur meteen goed hebt staan.’

 

Split Payments

Qua betaalstrategie verschilt een online platform dus niet wezenlijk van een ‘gewone’ webshop. Op één cruciaal punt is de betaalinfrastructuur bij platformen wél een stuk complexer, schetst Ernst van Niekerk van Payaut.

 

‘De betaling van de klant zal immers in veel gevallen verdeeld moeten worden over meerdere partijen, bijvoorbeeld als de klant vijf producten bij drie verschillende partijen koopt. Als platform zit jij daar nog tussen, per transactie krijg je doorgaans een bepaalde commissie. Die meervoudige geldstroom maakt het operationeel best wel complex.’

 

Veel beginnende platformen kiezen ervoor om deze complexe combinatie van mixed baskets en Split Payments handmatig af te handelen. Maar die werkwijze is onhoudbaar naarmate je platform groeit, benadrukt Van Niekerk. ‘Al helemaal als je daarbij óók nog eens andere afspraken maakt met verschillende verkopers. Automatisering kan dan uitkomst bieden.’

 

Onboarding en afhandeling

De betaalstromen laat je in dat geval afhandelen door een Payment Service Provider zoals Buckaroo, legt Van Niekerk uit. Meyer van Buckaroo vult aan: ‘Het gaat om de juiste manier splitsen van de ontvangen betalingen, en de uiteindelijke uitbetaling aan de verkopers. Maar ook om de onboarding van nieuwe verkopers op je platform. Iets waar Buckaroo samen met PayAut heel sterk in is.’

 

Verschillen met webshop

Realiseer je vooral dat betalingen via een platform anders werken dan bij een gewone webshop, benadrukt van Niekerk. ‘Onder de nieuwe Europese betalingsrichtlijn PSD2 mag je het geld van de verkopers op je platform bovendien niet zelf ‘aanraken’, ténzij je zelf een betaallicentie hebt. Voor veel kleine en middelgrote partijen is zo’n eigen licentie niet haalbaar. Dan ontkom je er dan bijna niet aan om dit uit te besteden aan een derde partij.’

 

Verder zal een goede onboarding – met alles wat daar aan Know Your Customer-checks bij komt kijken – steeds belangrijker worden, verwacht Van Niekerk. ‘Platformen zijn in potentie enorm aantrekkelijke omgevingen voor bijvoorbeeld witwassers. Realiseer je dat het onbedoeld faciliteren van cybercriminaliteit kan leiden tot enorme reputatieschade voor je platform, en dat een goede screening vooraf dus erg belangrijk is.’

 

Geautomatiseerd credit management

Ten slotte krijg je als ‘uitbater’ van een online platform onherroepelijk ook te maken met klanten die te laat of zelfs helemaal niet betalen, schetst Michiel Meyer van Buckaroo. ‘Denk vooraf goed na over de vraag hoe je je systeem van herinneren en rappelleren inricht.’

 

Zeker bij grote aantallen kan het lonen om dit proces te automatiseren, zegt Meyer. ‘Een geautomatiseerd creditmanagementsysteem stuurt te laat betalende klanten automatisch een mail of SMS met een directe betaallink. Ook kan zo’n systeem structureel uitblijvende betalingen automatisch doorzetten naar een incassobureau. Zo weet je zeker dat je betaalinfrastructuur ook in het na-traject op orde is.’

 

Dit artikel is onderdeel van het dossier ‘Betaalstrategie’ op mt.nl. Dit dossier wordt mogelijk gemaakt door Buckaroo.