“Er is nog genoeg ruimte voor meer marketplaces”

Een e-commercelandschap met meer dan 1.000 marketplaces? Dat is geen toekomstscenario maar de realiteit. En naar verwachting groeit deze markt met 20% per jaar.

 

Flip Roose, betaalspecialist bij Buckaroo vult de statistieken aan met een persoonlijke aankoopervaring.

“Mijn dochter Evy van 11 jaar wilde graag een longboard (skateboard). Elke dag kreeg ik appjes toegestuurd met mogelijke opties. Waar mijn dochter op selecteerde? Kleur en prijs. Waar ik op selecteerde? Levering en garantie. Waar alle doorstuur-linkjes vandaan kwamen? Van marketplaces.”

Uiteindelijk is de longboard gekocht bij een lokale leverancier, omdat zowel Flip als zijn dochter zich in deze productcategorie zich op onbekend terrein bevonden en zij hierdoor behoefte hadden aan persoonlijk aankoopadvies en een retourmogelijkheid.

Toch concludeert Flip dat marketplaces de toekomst zijn. Alleen al afgaand op het koopgedrag van zijn dochter: "Het grote aanbod overtuigde haar meer dan wat dan ook."

 

 

Longboards marketplace webinar voorbeeld

 

Maar waar moet je aandenken als je zelf een marketplace wil starten? Wat zijn de doorgroei kansen en de succesfactoren? Buckaroo vroeg Nikki van Eijpen, marktplaatsadviseur en Alessio Pinna, oprichter van boodschappenplatform Butlon naar hun tips en ervaringen.

Tips van Nikkie Eijpen ‘Zo groei je met je platform’

Wat moet je weten als je gaat starten met een marktplaats? Of als je wilt switchen in je business model naar een platform? Nikki, consultant bij Wunderman Thompson Commerce is ervaren in het adviseren van marktplaatsen: "Er komt heel veel bij kijken, maar ik wil het niet zwaarder maken dan het is. Als je je business case en klantproblemen helder hebt dan moet het goed komen."

 

Klanten houden van marktplaatsen

Het aantal commerciële aanbiedingen groeit online nog steeds heel hard. Het is vechten om de aandacht van de klant, die geen uren meer spendeert aan online shoppen. Marketplaces brengen alles op één plek. Prijsoverzicht, service op levertijden, support, kwaliteitsgarantie, verschillende producten om te vergelijken en te filteren. Klanten houden van marketplaces en de cijfers laten dat zien. Nikki: "Consumenten houden van marketplaces, want ze vinden wat ze zoeken."

 

Een vliegwiel van groei

Ok, wij consumenten houden van marktplaatsen. Maar de webwinkels, online aanbieders, de ondernemers dan? Nikki: "Door het consolideren (samenbrengen) van productaanbiedingen ben je interessanter voor de klant. Platformen genereren verkeer. En dat trekt weer leveranciers. Dat zorgt weer voor meer productaanbod. Wat weer meer verkeer genereerd. Marketplaces creëren een vliegwiel van groei. Ze hebben lage marginale kosten en weinig tot geen voorraadrisico. Ook leren ze van de klant en de leverancier. Ze zitten op een berg aan data van zowel de vraag- als aanbodkant. Dat is niet alleen voor de marketplace interessant, maar ook voor de leveranciers."

 

Betaalspecialist Jody Tavares in gesprek met Nikki Eijpen van Wunderman Thompson Commerce.
Betaalspecialist Jody Tavares in gesprek met Nikki Eijpen van Wunderman Thompson Commerce.

Aansluiten of zelf een marketplace starten?

"Het ene sluit het andere niet uit. Amazon is een generalist. Er zijn nog steeds genoeg dingen die Amazon niet goed kan. Namelijk online en offline combineren of specifieke producten en branches bedienen."

 

We zien marketplaces en platformen altijd als de grote internationale reuzen. Maar volgens Nikki valt er juist winst te behalen op lokaal aanbod. "Je ziet marketplaces steeds vaker op kleiner en regionaal niveau met specifieker productaanbod. Een voorbeeld: je kunt op je platform fietsen verhuren in 28 steden in Nederland, of je start een platform om een fiets te delen met de buurvrouw om de hoek. Het kan beiden een effectieve marktplaats zijn."

 

Marktplaatsen zijn hot topic. En dat is niet voor niks, het gat tussen de traditionele webshop en marketplaces wordt steeds groter en groter vertelt Nikki. Hoe kun je daar als winkelier mee omgaan? "Producten en diensten zie je steeds vaker samen. Bied dus een dienst aan rondom je product. Of ga als productleverancier samen met een dienstaanbieder of andersom."

 

"Marketplaces bestaan in alle sectoren en alle verticals er is ruimte voor meer marketplaces."

 

— Nikki Eijpen, consultant Wunderman Thompson Commerce

Voeg waarde toe

Waarin kun je als marktplaats of platform waarde toevoegen in de value chain? Nikki: "In principe disrupt je de value chain. Je haalt de tussenschakels eruit. En dat is je toegevoegde waarde."

 

Als je zelf wilt beginnen met een marktplaats kun je denken om andere leveranciers toe te laten op je platform. Een uitbreiding van je productcatalogus betekent meer aanbod en meer verkeer. Wellicht ook een betere productervaring. Ook kun je denken aan uitbreiding van je distributiekanalen. Heb je als winkel bijvoorbeeld je bezorging goed op orde? Dan kun je misschien dit ook als dienst aanbieden voor andere partijen. Wat je ook ziet is bedrijven die van een lineaire organisatie naar een platformorganisatie toe gaan. Er zijn meerdere marketplacemodellen mogelijk. Verkoop van bedrijven naar bedrijven, bedrijven naar consumenten, consumenten naar consumenten of een combinatie daarvan.

 

Verschillende marktplaats ‘groei’-modellen
Verschillende marktplaats ‘groei’-modellen

Nikki geeft een voorbeeld: "Stel, je bent een gitaarmerk, dan kun je inzicht vergaren hoe jouw producten van hand-tot-hand gaan door een marketplace op te zetten voor tweedehandsgitaren. Niet in de eerste plaats vanwege de directe omzet, maar vooral vanwege het inzicht voor je nieuwe producten. Wat kun je leren over het productgebruik?"

 

Tip voor startende marketplaces

"Mijn tip voor startende marketplaces? Zorg voor een goed business plan, krijg je klantproblemen helder en werk samen met een partner. Zoals een goede Payment Service Provider voor je onboarding en je betalingsverkeer."

 

— Nikki Eijpen, consultant Wunderman Thompson Commerce

Meer weten over hoe je kunt groeien met je eigen platform? Nikki deelt zijn slides via deze link.

De ervaringen van ondernemer Alessio Pinna

Jody Tavares, betaalspecialist bij Buckaroo geeft Alessio Pinna, oprichter van Butlon een enthousiaste introductie: "Alessio inspireert mij enorm in onze gesprekken, zijn platform Butlon is vol in ontwikkeling. Gestart als restaurantplatform en binnen een jaar tijd op weg naar het grote succes als boodschappenplatform. En wellicht in de toekomst meer. Er zijn zoveel kansen om te groeien voor Butlon en Alessio pakt ze met beide handen aan."

 

Start van het platform

Het begon omdat zijn oom zijn pizza’s niet via Thuisbezorgd wilde aanbieden. Daarom bouwden hij een eigen maaltijdbezorgdienst. Butlon, een samentrekking van de woorden: Butler en online. Al snel sloten andere restaurants aan. Toen Butlon tijdens de eerste lockdown als PR-stunt ouderen wilde helpen bij de bezorging van hun boodschappen bleek dat goed aan te slaan. Toevallig hadden ze al eerder een groothandel-leverancier aangesloten op hun platform: King Food, die hen hierbij kon helpen. "Toen bleek dat er op ons platform meer boodschappen werden gedaan dan maaltijdbestellingen en zijn we dat erbij blijven doen."

 

"We hadden in het begin met Butlon niet een heel groot aanbod, maar wel een heel interessánt aanbod, dat zijn we gaan fine-tunen."

 

— Alessio Pinna, oprichter boodschappenplatform Butlon

Switchen van strategie tijdens de pandemie

Gaandeweg kwamen er meer bestellingen voor boodschappen binnen dan voor maaltijdbestellingen. Bij King Food kwam er ook nog eens opslag- en koelruimte vrij en toen wisten ze ‘hier moeten we op door’. Alessio: "We hadden in het begin met Butlon niet een heel groot aanbod, maar wel een heel interessánt aanbod, dat zijn we gaan finetunen. Sleutelen aan het minimale bezorgbedrag. Sleutelen aan regio-dekking, etc. We zijn daardoor van vijf á zes producten per bestelling naar 18 product per bestelling gegaan."


"Butlon is van het testen, testen en testen. Enquêtes en telefoontjes naar klanten hebben uitgewezen dat gemak een grotere drijfveer is dan prijs. Maar goed, je hebt zeggen en doen." Butlon positioneert zichzelf namelijk wel als prijsvechter. "Onderliggend is de lage prijs misschien toch de reden om naar ons platform te komen, maar misschien is gemak de uiteindelijke reden om te als klant te blijven."

 

De populariteit van de app, waar aanvankelijk niet veel aandacht aan werd besteed, bleef maar stijgen. Mensen gebruikten het zelfs als boodschappenlijstje. In januari 2021 blijkt dat veel meer mensen hebben besteld via de app dan via de website. Dus gaan Alessio en zijn team vol aan de slag om de app nog beter te maken. "Ondernemer zijn betekent voor mij dat je elke dag dingen moet doen die weer anders zijn dan de dag daarvoor, zodat je je aanpast waar nodig is."

 

Jody Tavares in gesprek met Alessio Pinna, oprichter Butlon
Jody Tavares in gesprek met Alessio Pinna, oprichter Butlon

De toekomst van Butlon

"Er zijn drie wegen te bewandelen", Alessio legt het uit: "Op nummer één staat boodschappenbezorging. Op nummer twee de bestellingen van de klanten van onze grootleverancier en partner King Food. Ten derde kunnen we het platform weer verder openstellen voor restaurants, zoals het aanvankelijk bedoeld was. Dan hebben we de optimale ketenintegratie."

"In het kader van: beter één ding heel goed doen, dan twee dingen half, hebben we er nu voor gekozen om te focussen op de online boodschappen."

"Waar ik sta over 5 jaar? Als ik kijk naar een jaar geleden bestond Butlon nog niet eens. Ons eerste doel is 100.000 bestellingen. Dan hebben we een fundament aan vaste bezoekers en kunnen we maaltijdbezorging er weer bij betrekken, want dan sluit het op elkaar aan."

 

Tips voor andere platforms

"Als je een marketplaats start zorg dan voor een team om je heen. Alleen kun je het niet." Alessio heeft het ondernemerschap en doorzettingsvermogen meegekregen van zijn beide opa’s. Een Italiaanse en een Nederlandse. Vrienden en zakelijk partners denken en helpen graag mee. "Samen sta je een stuk sterker. Niet alleen door het team om je heen, maar ook door partners en partijen waar je mee kunt samenwerken, omdat je een vergelijkbare doelgroep hebt."

 

Voor split-payments heb je een PSP nodig

Flip: "Betalingen moeten gesplitst worden. De consument gaat het checkoutproces in met een winkelwagen vol met producten van verschillende aanbieders maar rekent maar één keer, één bedrag af. Het splitsten van dit bedrag in de uitbetaling naar de sellers, het verrekenen van de commissie en al het andere dat er op betaalvlak bij komt kijken is complex en wil je liever niet zelf doen. Zeker niet als het aantal sellers en transacties - en dus ook het aantal refunds - groeit. Een marketplace rust op een goed betaalsysteem, met split-payment functionaliteit om de uitbetaling naar je leveranciers goed te regelen."

 

"Bovendien heb je om deze gelden te verwerken een betaalvergunning nodig. Deze licentie is niet eenvoudig te verkrijgen, hier gaat een lang traject aan vooraf en is een flinke investering. Iets dat niet voor elke marketplace is weggelegd. Sterker nog, zelfs voor een marketplace met een miljoenenomzet is het vaak handiger om de afhandeling van het betalingsverkeer uit te besteden." Een samenwerking met een Payment Service Provider met licentie en split-payments functionaliteit is voor marketplaces de ideale oplossing. Buckaroo heeft zo’n licentie en voldoet aan de gestelde eisen van De Nederlandsche bank en de Payment Service Directive 2 (PSD2).

 

Wat is dat PSD2? Het is een soort handboek voor hoe betalingen in Europa gaan. Regelgeving dus, maar het brengt ook slimme mogelijkheden met zich mee die zorgen voor verbeteringen in het betaallandschap. Denk bijvoorbeeld aan instant payments, waarbij bedragen direct op de rekening worden bijgeschreven ongeacht welke bank. Onder PSD2 valt ook SCA een manier om veiliger online te betalen via creditcard. Voor marketplaces is het onder PSD2 van belang dat wanneer zij leveranciers toelaten op hun platform, deze sellers van te voren gescreend zijn om fraude te voorkomen. Is jouw leverancier een betrouwbare partij? Ook deze check, KYC genoemd, doet een Payment Service Provider voor jou. Buckaroo regelt dus niet alleen de betalingen, maar ook de onboarding van jouw sellers of leveranciers.

 

Wil je meer weten over hoe jij kunt groeien met je eigen platform?

Buckaroo gaat graag met je in gesprek om alle vragen te beantwoorden en informatie te geven rondom commerciële aspecten, juridische knowhow en technische informatie. Maak jouw afspraak met Flip of Jody op de productpagina: Marketplace Split-Payments

 

 

Op 16 maart vond het webinar 'Groeien met je eigen platform' plaats. Heb je het gemist of wil je deze graag nog even terugkijken? Dat kan op ons YouTube-kanaal.

Lees ook:

Lars vertelt over marketplaces

Wist je dat één op de drie aankopen via een marktplaats gaat? Sluit jij aan op een marktplaats of start je wellicht zelf een marketplace? Dan krijg je te maken met split-payments. Lars vertelt je er meer over.

Lees meer

Whitepaper: Naar een online marktplaats

Wil je een online marktplaats starten? Download gratis onze whitepaper met tips over een mix basket en split-payments.

Lees meer

Buckaroo start met split-payments voor online marktplaatsen

Buckaroo heeft een betaaloplossing ontwikkeld speciaal gericht op online marktplaatsen. “We zien een toenemende behoefte in split-payments.”  

Lees meer