Hoe mobiele betaaldiensten je conversie verhogen

Apple Pay is nu ook in Nederland beschikbaar voor webshops. Klanten laten betalen via dit soort mobiele betaaldiensten is gemakkelijk én goed voor je conversie, vertelt CTO Jelle Hoes van Buckaroo.

 

iDEAL: het is al jaren de bekendste en populairste online betaalmethode in Nederland. Vanuit het buitenland wordt er vaakmetlichte verbazing naar de Nederlandse e-commercemarkt gekeken, constateert chief technology officer Jelle Hoes van Buckaroo.

‘Ik krijg regelmatig de vraag: hoeveel stappen moeten jullie wel niet doorlopen om een online betaling te doen? En inderdaad: je moet inloggen, het bedrag bevestigen, een code invoeren of scannen. Het is al met al een heel proces, dat nogal wat drempels opwerpt voor klanten die snel willen afrekenen.’

 

Nieuwste betaaldiensten

In het buitenland zijn creditcardbetalingen veel populairder dan in Nederland, schetst Hoes. ‘Maar ook betaaldiensten als Apple Pay winnen wereldwijd aan populariteit. Klanten kunnen hun creditcard of bankpas koppelen aan hun Apple Wallet en zo vervolgens contactloos betalen met hun telefoon. Ook kunnen webshops de klant via een Apple Pay  knop direct vanuit de product pagina  laten afrekenen. Ideaal voor impulsieve aankopen.’

Steeds meer grote partijen bieden hun klanten de mogelijkheid om op deze manier te betalen. In de VS ontwikkelden partijen als Apple, Amazon en Google zo’n mobiele betaalmethode; op de Aziatische markt zijn het partijen als AliExpress – met Alipay – en WeChat die dit soort betaaldiensten aanbieden. Die stijgende populariteit verbaast Hoes niet, vertelt hij. ‘Meer dan 50% van de betalingen in Nederland gaan via mobiel, waarvan een heel groot gedeelte via iPhone. Dit maakt de keuze voor Apple Pay een no brainer.’

 

Apple Pay ook in Nederland

Zelf biedt Buckaroo sinds medio juni Apple Pay als betaalmethode aan Nederlandse e-commerce aan. In de toekomst voegt Buckaroo ook betaalmethodes als Alipay en WeChat Pay toe aan zijn portfolio.

Vooral vanuit webshops die zakendoen over de grens kwam steeds vaker het verzoek om de betaalmethode van Apple mogelijk te maken, schetst Hoes. ‘Groot voordeel is dat de consument zichzelf niet elke keer opnieuw hoeft te identificeren. De bijbehorende app – die standaard aanwezig is op Apple-devices – kan worden gekoppeld aan een bankrekeningnummer.’

 

Snel online afrekenen

In Nederland kan dat vooralsnog alleen voor ING-rekeningnummers, maar dat gaat in de nabije toekomst ongetwijfeld veranderen, denkt Hoes. ‘De koppeling tussen app en bankrekening biedt allerlei mogelijkheden voor een fast checkout, waarbij klanten producten kunnen afrekenen zonder tussenkomst van een ‘winkelwagentje’. Apple Pay geeft het afleveradres en de betaalgegevens automatisch door aan de webshop.’ Daarmee neemt een oplossing als Apple Pay een belangrijke horde voor een succesvolle aankoop – een te lang en omslachtig checkout-proces – weg, ziet Hoes. ‘De conversie stijgt dankzij oplossingen als Apple Pay.’

‘Nederland mag dan gewend zijn aan betalen met iDEAL, zeker de jongere generaties ervaren weinig drempels als het gaat om het omarmen van nieuwe, mobiele betaalmethodes. Ik merk het aan mijn eigen kinderen: die nemen echt niet overal meer hun bankpas mee naartoe. Hun smartphone hebben ze daarentegen wél altijd bij zich.’

 

Biometrisch bevestigen

De aanstaande nieuwe wetgeving vormt ook geen uitdaging voor de mobiele betaalmethodes. Vanaf medio september wordt de zogenoemde strong customer authentication (SCA) verplicht voor online betaalmethoden.

Volgens deze richtlijn (die is bedoeld om Europese consumenten te beschermen tegen online fraude) moeten betalingen bevestigd worden via bijvoorbeeld een gegenereerde e-code of wachtwoord. Apple Pay voldoet aan de SCA-eisen, benadrukt Hoes. ‘Apple Pay-gebruikers kunnen betalingen biometrisch bevestigen, bijvoorbeeld via een vingerafdruk of gezichtsherkenning.’

 

Opgeschud

Apple en andere aanbieders van mobiele betaalmethodes hebben het betalingslandschap wel opgeschud, constateert Hoes. ‘Je ziet dat ook een partij als iDEAL nu aan het bekijken is hoe het betaalproces kan worden vereenvoudigd, iDEAL QR is daar een voorbeeld van.’

‘Een methode als Apple Pay is weliswaar net nieuw in Nederland, maar zeker voor webshops met een internationale reikwijdte een interessante optie.’

 

 

Dit artikel is eerder gepubliceerd en onderdeel van het dossier ‘Betaalstrategie’ op mt.nl. Dit dossier wordt mogelijk gemaakt door Buckaroo.

Gerelateerde artikelen

Snel en eenvoudig mobiel betalen: binnenkort ook in Nederland?

Veel Zweden en Noren betalen snel en eenvoudig via de smartphone-apps Swish en Vipps. Hoog tijd om ook in Nederland zo’n breed gedragen initiatief te ondersteunen. ‘Het probleem met de Nederlandse betaalapps is dat die vooralsnog niet volledig met elkaar samenwerken.’

Lees meer

Wat is Strong Customer Authentication (SCA)?

Op 14 september 2019 gaat PSD2 van kracht. Een nieuwe veilige regelgeving voor het Europese betalingsverkeer. Strong Customer Authentication (SCA) is een onderdeel van deze wetgeving. Wat moet je als webshop of online retailer weten? 

Lees meer

Buckaroo brengt Apple Pay naar Nederlandse merchants

Payment Service Provider Buckaroo maakt vandaag bekend Apple Pay aan te bieden voor Nederlandse webshops. De betaalmethode maakt mobiele betalingen gemakkelijk, veilig en snel.

Lees meer