Voetbalclubs ontwikkelen op online ticketverkoop, betalingen en e-commerce

E-commercemanagers van onder meer Feyenoord, Ajax, Sparta, FC Utrecht en Excelsior kwamen eind 2019 bij elkaar in het stadion van FC Utrecht om te spreken over de uitdagingen en ontwikkelingen rondom e-commerce en online ticketverkoop. De bijeenkomst werd georganiseerd door ticketsysteem Tymes4 (onderdeel van Ormer ICT) in samenwerking met Buckaroo.

 

Erik Serré (partnermanager Buckaroo) en Folker de Pundert (directeur Ormer ICT en Tymes4) in het FC Utrecht stadion
Erik Serré (partnermanager Buckaroo) en Folker de Pundert (directeur Ormer ICT en Tymes4) in het FC Utrecht stadion

Toekomstontwikkelingen ticketing
Een aspect waar alle voetbalclubs zich mee bezig houden zijn de oplossingen voor de verkoop van nepkaarten. Hoe kun je als voetbalclub binnen je eigen ticketomgeving een doorverkoopkanaal opstarten? Ook zijn enkele clubs, waaronder Feyenoord, dynamic pricing aan het onderzoeken. Oftewel de mogelijkheid om ticketprijzen af te stemmen naar populariteit. Zo kunnen wedstrijden die minder bezoekers trekken toegankelijker gemaakt worden door de ticketprijs te verlagen. Met een publiekstrekker zoals Feyenoord – Ajax krijg je het stadion wel vol, maar andere wedstrijden zijn minder populair. En dat is dubbelzonde want een lege stoel kost geld. Bovendien leidt een vol stadion tot positieve prestaties van het team. Bedenk maar eens wat het sentimentele verschil is als er een paar honderd man je toejuicht of een paar duizend man.

 

Ticketingplatform
Ticketingplatform Tymes4 richt zich specifiek op de uitdagingen van betaald voetbalorganisaties en werkt hiervoor samen met Buckaroo. Folkert de Pundert, binnen Ormer ICT verantwoordelijk voor het ticketingplatform Tymes4: “Tymes 4 is als state-of-the-art platform dusdanig opgebouwd om aan alle wensen van betaald voetbalorganisaties te voldoen. Gebruiksgemak voor de supporter, verbeterde commerciële mogelijkheden en een efficiënte afhandeling van ticketing stonden centraal bij de ontwikkeling.”

 

Betalen aan de club
Alexander van Leeuwen, relatiemanager Buckaroo: “De Buckaroo smart checkout houdt rekening met de betaalbeleving van de supporter. Supporters willen aan hun club betalen, en niet aan een voor hen onbekende derdengelden. De tenaamstelling op het afschrift, de look-and-feel van de checkoutpagina en de betaalvoorkeuren zijn allemaal afgestemd op de club. Ook betalen vanaf een eigen domeinnaam is mogelijk, in plaats van checkout.buckaroo.nl ziet de supporter nu in de URL de naam van de voetbalclub.”

 

Personaliseren
Lennard van Eijsden, Teamleider Ticketing bij Feyenoord Rotterdam NV: “De goed uitgedachte koppeling tussen Tymes4 en Buckaroo zorgt ervoor dat dat zowel supporters als backoffice medewerkers inzicht en gemak hebben met alles wat te maken heeft met betalingen. Zo kunnen we nu zelf het incassomoment bepalen, een betaalverzoek sturen en de checkoutpagina personaliseren.”

 

Over Tymes4 en Buckaroo
Tymes4 en Buckaroo zijn trotse partners op gebied van ticketing, e-commerce en payments binnen het betaald voetbal. De software is gekoppeld via een API, waardoor klanten van Tymes4 worden ondersteund door de betaaldiensten van Buckaroo. Hierdoor blijft de aankoopbeleving bij het bestellen van tickets of seizoenkaarten dicht bij de voetbalclubbeleving, zonder externe schermen naar derde partijen.