Whitepaper: De ideale betaalstrategie

De ideale betaalstrategie om klanten voor je te winnen en te behouden
Betalen met je mobiel, de subscription economy, data inzetten om sneller betaald te krijgen; de wereld van de betaalmarkt staat aardig op zijn kop. Wil je de strijd met de concurrentie niet verliezen? Neem dan je betaalstrategie vandaag nog onder de loep.

Consumenten gaan voor gemak. En sinds de mogelijkheden in rap tempo groeien, kiezen ze steeds vaker voor het bedrijf dat het snelst, persoonlijkst en gemakkelijkste te werk gaat. En ja, dat geldt ook voor de manier waarop ze kunnen afrekenen. De digitalisering heeft geleid tot veel nieuwe betaalvormen, en er zullen er nog vele volgen. Twijfel je wat het adopteren van nieuwe methodes je bedrijf oplevert? Denk dan eens aan deze voordelen:

#1 Meer cashflow

Consumenten switchen tegenwoordig binnen enkele seconden tussen diverse online winkels op zoek naar de beste prijs-kwaliteitverhouding. De volgende drempel in het bestelproces is de check out. Staat het betaalproces hen tegen? Dan kiezen ze alsnog voor de concurrent. Een quick win dus om je betaalstrategie te laten aansluiten bij de wensen van je doelgroep. Levert je direct meer geld in de kas op, en dus meer cashflow.

#2 Meer loyale klanten

Met een goede betaalstrategie overtuig je niet alleen nieuwe klanten, je verhoogt ook de conversie. Wanneer betalen moeiteloos verloopt, koopt men uiteraard sneller. Naast het verlagen van de aankoopdrempel, zorgt een gestroomlijnde betaalstrategie ook voor herhaalaankopen. Een positieve betaalervaring is hierin de basis. Verwelkom terugkerende klanten: bied hen extra gemak. Bijvoorbeeld door een tegoedbon aan te bieden voor een volgende aankoop of door vaste klanten korting te geven.

#3 Meer inzicht

Een andere voordeel speelt in op de trend om data te analyseren. Met beter inzicht in de betaalstromen haal je veel voordeel. Zo weet je bijvoorbeeld welke betaalmethodes populair en rendabel zijn en krijg je accurater overzicht op achterstallige betalingen. Bovendien kun je de klant- en betaaldata-analyses gebruiken voor klantvriendelijke opvolging.

Aan de slag

Een goede betaalstrategie kan dus veel opleveren. En toch zien veel bedrijven het betaalproces nog vaak als ‘iets wat je er bij doet’. Zonde, want je moet juist nu aan de slag met je betaalstrategie om de concurrentiestrijd niet te verliezen. Neem daarom je betaalstrategie vandaag nog onder de loep en download de whitepaper.