10-29-2024

Customer journey stopt niet als een incassobureau instapt 

Het abonnementsmodel kan een waardevol businessmodel zijn voor bedrijven en hun klanten. Dan moet het wel van begin tot eind kloppen. Dat betekent een goede waardepropositie, waarbij klanten ook de meerwaarde ervaren van de abonnementsvorm. Het betekent tegelijk dat de betaling soepel en efficiënt verloopt, van eerste betaalopdracht tot en met herinneringstraject en het ‘uit handen geven’ van een vordering. 

 

Een klant bepaalt zijn oordeel over de aanbieder op basis van de totale customer journey. Dat gaat over het gemak van bestellen, de meerwaarde van het product of de dienst, de manier van leveren tot en met de snelheid en de toon van de financiële afhandeling. Dat laatste deel is inclusief het zogeheten dunningtraject en de invordering door een derde partij. De manier waarop een niet-geslaagde betaling alsnog wordt geïnd, draagt namelijk bij aan het gevoel dat een klant bij de aanbieder heeft. En bepaalt of de klant alsnog klant blijft.  

Lees meer over Subscription Services

Van dunning tot incassobureau 

Dunning is het minnelijke traject. Een klant wordt herinnerd aan de achtergebleven betaling en krijgt de mogelijkheid om de oorspronkelijke vordering te voldoen. Bij de credit management-oplossing van Buckaroo krijgt de klant bijvoorbeeld diverse mogelijkheden om alsnog te betalen. De betaalmogelijkheden en de frequentie, timing en toon van de herinneringen kunnen heel precies worden aangepast aan de voorkeur en het betaalgedrag van klanten. 

Dan kan het zijn dat klanten nog steeds niet betalen en dat wordt de vordering uiteindelijk uit handen gegeven aan een incasso-expert. Hoewel een andere organisatie het nu overneemt, is dit voor een klant nog steeds onderdeel van de oorspronkelijke customer journey. Dus ook dit deel moet passen bij de aanbieder en diens branche en klanten. Een goed incassobureau stelt in overleg met de aanbieder vast op welke manier de debiteur benaderd wordt.

 

Interoperabiliteit is key 

De interoperabiliteit van software en platforms van de aanbieder, betaalpartner en incasso-expert is daarbij van belang. Als de betrokken systemen goed op elkaar aansluiten en relevante data makkelijk en veilig kan worden uitgewisseld, dan verlopen incassoprocessen soepel en efficiënt. De data die wordt uitgewisseld, levert namelijk ook waardevolle inzichten op die helpen om het incassotraject nog meer op maat in te richten. Dat is niet alleen goed voor het slagingspercentage van de invordering, dat heeft ook een positieve invloed op de klantervaring.  

 

One-stop-shop in credit management 

Buckaroo werkt bij de credit management-oplossing onder meer samen met coeo Incasso. Als gespecialiseerd fintechbedrijf hebben zij een uniek en innovatief platform ontwikkeld waarmee organisaties hun incassotraject volledig op maat kunnen inrichten. Effectief, maar wel flexibel en naadloos afgestemd op de branche van de aanbieder. Zo helpen Buckaroo en coeo Incasso bedrijven met een professioneel en transparant dunning- en  incassotraject dat past bij de organisatie én bij de klant. Een one-stop-shop in credit management, waardoor de customer journey voor de klant zo vloeiend mogelijk blijft. Dat zorgt er concreet voor dat meer klanten uit het incassotraject weer gewoon ‘recurring’ klanten worden.

 

Maak een gratis account aan

Whitepaper: Customer Journey

Het aankoopproces soepel laten verlopen? Neuromarketeers delen tips en tricks in deze whitepaper.

Whitepaper Buckaroo Customer Journey (1)