Nederlandse huishoudens hebben vrijwel allemaal (99%) een of meer abonnementen. Dat zijn niet meer alleen de traditionele abonnementen op krant, telefoon, sportschool en streamingdienst. Steeds meer producten en diensten, die voorheen een eenmalige aankoop waren, worden afgenomen als een terugkerende dienst. Abonnementsmodellen en recurring payments zijn inmiddels een wezenlijk onderdeel van de economie. Wat zijn de trends en ontwikkelingen in abonnementsmodellen?
Volgens FT Strategies, de consultancytak van The Financial Times, bevinden we ons op dit moment al in de derde fase van de abonnementseconomie. De eerste fase is de opkomst van abonnementsmodellen, die begon aan het begin van deze eeuw. In die fase worden abonnementen met name aangeboden in branches als media, gaming, IT en financiële diensten. Abonnementen zaten toen nog vooral in de digitale hoek. De tweede fase volgt 15 tot 20 jaar later. Dat is de fase waarin consumenten op zoek zijn naar gemak en graag kiezen voor doorlopende leveringen van bijvoorbeeld maaltijdboxen en voor de zekerheid van continue beschikbaarheid. Dus liever een mobiliteitsabonnement met de garantie dat je altijd over een goed functionerende fiets kunt beschikken, dan er zelf een kopen.
Dit is ook de fase dat traditionele branches de abonnementseconomie betreden. Fietsleveranciers dus, maar ook witgoedleveranciers die een koelkastabonnement aanbieden, Philips die met Subscriptions op apparaten komt, Lynk & Co met een auto als maandelijks abonnement en KwikFit die een abonnement op kleine reparaties aanbiedt. Van Software-as-a-Service (SaaS) totProduct-as-a-Service (PaaS) tot Alles-as-a-Service (XaaS).
We bevinden ons nu in de derde fase: de retentiefase. In deze fase kijken consumenten weer wat kritischer naar al hun abonnementen. Juist door het gemak van de dienst en het gemak waarmee je een verplichting aangaat, hebben consumenten een aardige verzameling opgebouwd en die vormt inmiddels een flinke maandelijkse kostenpost. In onzekere economische tijden zijn die gemaksabonnementen logische besparingskandidaten. In deze retentiefase vindt er een schifting plaats, waarbij de abonnementen die echt waarde toevoegen voor de consument komen bovendrijven.
Nog steeds zit er groei in de abonnementseconomie. Recent onderzoek laat zien dat de subscription industry jaarlijks ongeveer verdubbelt in omvang. Wel is het zaak voor aanbieders om hun aanbod nog beter aan te passen aan de wensen van consumenten. De waardepropositie moet kloppen. Niet alleen het geleverde product, maar ook de logica van het abonnementsmodel. Klanten vragen daarnaast om meer flexibiliteit in het abonnement. Niet meer one-size-fits-all, maar keuze in vorm en intensiteit en dus in kosten. Dat betekent verschillende abonnementsvormen en de bijvoorbeeld de mogelijkheid om makkelijk te kunnen switchen naar een lagere frequentie of een beperkter aanbod als dat even uitkomt.
Dat vraagt ook om een flexibele en gebruiksvriendelijke betalingsstrategie. Of je nu eenvoudige abonnementen aanbiedt of complexe structuren met diverse keuzemogelijkheden; het financiële proces moet zich naadloos voegen naar het aanbod. Buckaroo is de betrokken betaalpartner die graag meedenkt over de juiste financiële strategie. En we kunnen het hele financiële proces vlekkeloos regelen: van aanmelding tot upgrade of downgrade en herinneringen. We gaan graag samen met jou aan de slag om ervoor te zorgen dat je ook in deze derde fase van de abonnementseconomie succesvol bent.
De populariteit van verdienmodellen op basis van recurring payments is heel begrijpelijk: abonnees zorgen voor terugkerende inkomsten en een stabiele omzet. Toch blijft in de boardroom de vraag rondzingen: hoe kun je dit nieuwe businessmodel in de praktijk gaan uitvoeren?