Meer succes met je merk? In één klap meer bereik? Geen enkele ondernemer die hier nee tegen zal zeggen. Sinds de opkomst van marketplaces zoals Ebay, Amazon, maar ook bijvoorbeeld Airbnb kan je als ondernemer of particuliere verkoper je reikwijdte proportioneel vergroten, wat automatisch zal leiden tot meer verkoop. En de betalingen? Die verlopen via split-payments. In deze blog vertellen we je meer over marktplaatsen en split-payments: wat is het en hoe werkt het?
Is er nog wel ruimte voor een nieuwe marktplaats, met grote spelers zoals bol.com, Coolblue, Ebay en andere magnaten? Je hoeft het niet meteen verschrikkelijk groot te zien, een nieuw sapje hoeft toch ook niet meteen te concurreren met Minute Made van Coca Cola? Nee, klein maar fijn kan ook. Maar een marktplaats oprichten doe je ook niet van de ene dag op de andere. Het vraagt heel wat voorbereiding en onderzoek. Op jouw platform moeten vraag en aanbod samenkomen. Die mooie balans vinden is geen sinecure. Vanzelfsprekend moeten natuurlijk een aantal zaken goed op orde zijn: productpresentatie, een vlot werkende website bijvoorbeeld. Ben je zelf niet uitermate technisch onderlegd? Een software genius of IT-specialist inhouse is een vereiste om jouw marktplaats erbovenuit te laten springen. Verder moet je copy on point zijn en ja, ook je betalingen - en dat is een hele belangrijke - regel je best tot in de puntjes. Ooit van split-payments gehoord?
Klanten en bezoekers shoppen en wandelen door je online marktplaats. Op het einde van de rit hebben ze in hun winkelmandje een mix aan producten geselecteerd. Tijd om af te rekenen. De Belgische klant kiest Bancontact, de Nederlandse klant kiest iDEAL, het bedrag wordt netjes afgeschreven en dan? Natuurlijk moeten alle handelaars hun deel krijgen. Met een split-payments gaat dit makkelijk. Zomaar het bedrag zelf verdelen onder de suppliers is wettelijk niet toegestaan, hier neem je dus een betaalprovider voor in de arm.
Uiteraard wil je je klanten op je marktplaats verschillende betaalmethoden aanbieden. De checkout blijft - net zoals bij een reguliere webshop - een aandachtspunt. Een vlot verloop van het betaalproces zorgt voor een positieve klantervaring en klanten die terugkeren. En hoe zit het met de toekomst van marketplaces in 2022? Volgens experten wordt 2022 hét jaar van de marketplaces. Met Live Stream Shopping en meer ruimte voor merken om hun producten met en ultieme shopervaring te presenteren op deze online platformen. Een positief vooruitzicht voor online marktplaatsondernemers die willen groeien!
Deze blogpost is eerder gepubliceerd op 19 januari 2022 op HijZijZo.be