Als grootste Apple Premium Reseller van Nederland was het natuurlijk een grote wens om de populaire walletbetaalmethode Apple Pay als eerste in de checkout op te nemen. Samen met Buckaroo en MediaCT implementeerde Amac de nieuwe betaalmethode in hun website. Zowel op de productpagina, in de winkelwagen als in de checkout. Hoe verging deze implementatie? En wat zijn de resultaten nu na 3 maanden tijd? We vroegen het Ruben Arends, e-commercemanager bij Amac.
Amac werd in 2005 opgericht met aanvankelijk één filiaal in Utrecht. In de 14 jaar die volgden is Amac uitgebreid naar een duidelijke omnichannel speler met inmiddels 47 vestigingen over het hele land, verschillende succesvolle webshops en speciale serviceafdelingen voor de zakelijke markt.
De producten bestaan uit een compleet aanbod aan Apple-producten en een uitgebreid assortiment aan accessoires voor de Mac, iPad, iPhone, Apple Watch en Apple TV. Amac is geautoriseerd als Apple Service Provider. In de winkels worden ook Apple reparaties aangeboden, is er een inruilservice en worden er Apple trainingen en workshops gegeven. Dit doen zij niet alleen voor consumenten, maar ook voor bedrijven, onderwijs- en zorginstellingen.
"Als expert op het gebied van Apple producten wilden we natuurlijk zorgen dat we als eerste in Nederland direct Apple Pay als betaalmiddel konden aanbieden zodra dit beschikbaar zou komen. Het merendeel van onze websitebezoekers gebruikt een Apple device waarmee een Apple Pay-betaling mogelijk is."
"Voor Amac was het onmogelijk om zelf een oplossing voor te bereiden die meteen live zou kunnen na introductie in Nederland. We hadden zelf geen informatie op voorhand. En waren hard op zoek naar een betrouwbare en flexibele partner die in heel korte tijd een goed werkende integratie zou kunnen realiseren met onze Magento-webshop. Lastig om die te vinden vanwege beperkte informatievoorziening van Apple voor de Nederlandse launch en de bovendien strenge eisen die Apple stelt aan nieuwe partners."
"Onze payment uitdaging is om een zo groot mogelijke groep te laten profiteren van een fast-checkout. In principe betekent dat, dat je als betaler de Magento checkout kan overslaan. Dit geeft een betere klantervaring en een hogere conversie."
"Apple Pay zorgt voor een optimale gebruikerservaring, omdat de websitebezoeker geen gegevens meer hoeft in te vullen tijdens het bestellen, maar slechts met Touch ID of Face ID de betaling hoeft te valideren op het Apple device. Vooral op mobiel draagt dit bij aan een mooie conversiestijging."
"We wilden uiteraard graag meeliften op de golf aan publiciteit die de introductie van Apple Pay met zich zou meebrengen. Want als Apple expert wil je natuurlijk dat geïnteresseerden in Apple Pay vanaf dag één de weg naar Amac weten te vinden."
"We weten dat Apple strenge eisen stelt aan implementatiepartners en webshops die gebruik willen maken van de walletbetaalmethoden in hun e-commerceomgeving. Zo gelden er stricte regels omtrent bijvoorbeeld het Apple Pay logo en de knoppen. De branding moet uniform en herkenbaar blijven. Wat de integratie nog meer uitdagend maakt is de hoge standaard op beveiliging van privacygevoelige persoonsgegevens die Apple hanteert."
"'Direct na introductie van Apple Pay in de Verenigde Staten hebben wij Buckaroo gevraagd wat hun plannen waren met Apple Pay zodra dit in Nederland geïntroduceerd zou worden. Uit hun reactie konden wij merken dat zij onze interesse voor de walletbetaalmethode deelden en de meerwaarde ervan inzagen."
“Wij waren dan ook niet verrast dat Apple Buckaroo exclusief als officiële 'launch partner' had uitgekozen. Buckaroo heeft zichzelf bewezen als een partij die met veel expertise in staat is in zeer korte tijd een complex betaalproduct te bouwen en naar een live-gang te loodsen. Wat voor Amac een directe implementatie bij live-gang in Nederland mogelijk maakte. Apple Pay is overal in de webshop zichtbaar door fast checkout bestelknoppen op de productpagina en in de winkelmand.”
"Een samenwerking waarbij een derde partij op afstand (Apple) ook nog allerlei eisen stelt is altijd lastig en vereist veel flexibiliteit, aanpassingsvermogen en coördinatie. Maar daarnaast werken we ook samen met MediaCT, welke onze Magento website voor ons beheert. In totaal was er dus een samenwerking met 4 partijen tussen welke alles afgestemd moest worden met een strakke deadline."
"Bij Amac is iDEAL is nog steeds het meeste gebruikte betaalmiddel, maar wij zien een duidelijke verschuiving naar andere opties, waaronder Apple Pay en PayPal Express. De behoefte aan snel en makkelijk afrekenen wordt hiermee duidelijk. Wij zien dat de bekendheid met fast checkout opties groter aan het worden is en wij verwachten dat dit de norm zal worden, waarbij het invullen van gegevens bij alle betaalopties tot het verleden behoort. Het aantal creditcardbetalingen is inmiddels ingehaald door het aantal transacties dat via fast checkout betaalmogelijkheden gedaan wordt."
Amac wil een zo frictieloos betaalproces aanbieden. "We geloven in de toekomst van de fast checkout. Bijvoorbeeld via Apple Pay (via Buckaroo) en daarnaast PayPal Express. Ook kan de consument al in de webshop direct de eigen bank aanklikken bij een betaling met iDEAL, waardoor je als koper direct bij de inlogpagina van de eigen bank uitkomt bij het plaatsen van de bestelling."
"Tevens maken wij gebruik van de nieuwe smart checkout die Buckaroo onlangs gelanceerd heeft. Deze slimme checkout biedt ruimte voor personalisatie en behoud van merkidentiteit voor de merchant. Zo kun je je eigen logo toevoegen en huisstijl doorvoeren op de betaalpagina. Momenteel onderzoeken wij de mogelijkheid die Buckaroo biedt om vanuit de eigen checkout al via creditcard af te kunnen rekenen, zonder de webshop te verlaten. Oftewel de zogenaamde Client-Side Encryption oplossing."
"Er was veel media-aandacht voor Apple Pay in Nederland direct na de launch. Maar in de checkout zagen we dit nog niet direct terug. Websitebezoekers kozen toch nog voornamelijk de betaalopties die al bekend zijn, zoals iDEAL."
"Nu drie maanden later zien we een gestage toename in Apple Pay transacties. Doordat steeds meer ING-klanten hun rekening koppelen aan Apple Wallet wordt deze betaalwijze steeds bekender. Rekening houdend met het feit dat van alle banken alleen ING in de afgelopen maanden Apple Pay ondersteunde, kun je toch echt wel spreken van een succesvolle introductie. Want waar we er met andere betaalopties jaren over gedaan hebben om een substantieel aandeel te bereiken, hebben we nu binnen 3 maanden tijd met Apple Pay al hetzelfde bereikt."
"Er zijn een aantal optimalisaties waaraan gewerkt wordt in eigen beheer binnen de Amac webshop. Daarnaast geven wij altijd feedback naar onze partners over verbeteringen die doorgevoerd kunnen worden. We worden daarin gehoord en vaak wordt deze feedback verwerkt in nieuwe versies van de software. Iets wat de customer journey van onze klant ten goede komt."
"Wij houden toekomstige ontwikkelingen in de gaten. Bijvoorbeeld of er andere of nieuwe kanalen gebruikt worden om aankopen te doen. Het is voor ons interessant om te zien hoe verschillende betaaloplossingen gekoppeld kunnen worden in zulke nieuwe omgevingen."
Professionele begeleiding
Bij het ontwikkelen van uw betaalstrategie