Midden in één van de drukbezochte straten van Utrecht is De Rode Winkel gevestigd. Een iconische winkel met een rijke familiegeschiedenis die meer dan 180 jaar geleden begon met de verkoop van werkkleding en later zondagse kleding. Vele jaren later ging de eerste Jeans over de toonbank en dat bleek een succes. Inmiddels staat de 6e generatie aan het roer van De Rode Winkel en de herenmodezaak Broekman, die onlangs opnieuw geopend is na een jarenlange verbouwing. We spraken Daan Broekman (mede-eigenaar De Rode Winkel en Broekman) over de winkels.
Samen met zijn zus Pauline en broer Wouter hebben ze De Rode Winkel 8 jaar geleden verbouwd. Daan vertelt: “Vroeger was de winkel donker, er hingen geen spiegels in de paskamers en je kon niet ergens even zitten. In die tijd waren winkels veel meer gericht op antidiefstal. We wilden dat het een winkel zou worden waar we zelf ook graag zouden willen shoppen met veel licht, ruimte en fijne paskamers. Ook met het assortiment wilden we een andere kant op. Voorheen was het prijspunt heel belangrijk en waren we meer gefocust op aantallen. Nu richten we ons op de verkoop van broeken die duurzamer geproduceerd zijn en meer kwaliteitsproducten verkopen.
Toen we klaar waren met de verbouwing van De Rode Winkel wilden we een nieuwe website. In het verleden hadden we ook een webshop, maar dat werkte toen niet voor ons. Toch wilden we wel dat onze vindbaarheid online beter werd. Toen zijn we blogs gaan schrijven en kregen we steeds meer bezoekers op de site die de collectie online wilden zien. Daardoor besloten we om toch wel een webshop te openen eind 2019. Dat was natuurlijk het perfecte moment, want begin 2020 moesten de winkels dicht vanwege corona. Toen zagen we de omzet ontploffen.
Bij Broekman richten we ons op de klant die wat meer te besteden heeft, veel service verwacht en hoge kwaliteitsproducten gewend is. De webshop van Broekman heeft meer een etalagefunctie. De best bezochte pagina is de trouwpakken pagina. En ja, hoeveel trouwpakken verkoop je nou online? Maar je ziet wel dat, wanneer er een afspraak wordt ingepland, van de 100 afspraken 98 klanten komen opdagen. Vaak geven ze dan ook een mooi bedrag uit. Dus daar merk je wel dat, wanneer je webshop en website de juiste uitstraling hebben, je ook benaderbaar bent.
Mensen verwachten tegenwoordig een bepaald niveau van een webshop. Dat de filtering klopt, dat alle betaalmethodes beschikbaar zijn en dat alles snel gaat. Online moet je daarin wel echt tegen de grote jongens opboksen. Bij de Rode Winkel gaat het online vaak om beschikbaarheid of prijs. Wij zitten daar meer op beschikbaarheid, dus dat je bepaalde merken altijd op voorraad hebt en snel online zet. Als een product bij ons binnenkomt wordt het bijna diezelfde week gefotografeerd en online gezet. Soms zijn we daar nog sneller mee dan de leverancier zelf en dat is erg goed voor je vindbaarheid."
In de Rode winkel is op dit moment een speciale hoek ingericht voor Nijntje. In Utrecht was er nog maar één plek beschikbaar om Nijntjes te verkopen. Omdat De Rode Winkel geen toeristenwinkel is, werden ze toegevoegd aan het portfolio. Zodoende is er een mooie etalage ingericht voor de Denim Nijn, waarmee De Rode Winkel weer een stukje beleving toevoegt. Daan vervolgt zijn verhaal “We vinden het ook superbelangrijk dat, wanneer een vrouw in de winkel komt die een half jaar geleden bevallen is, hier fijn kan winkelen. In dat geval kan het best een beetje spannend en lastig zijn om weer een spijkerbroek te kopen. We hebben daarom een verschoontafel en we geven ze dan bijvoorbeeld zo’n Nijntje knuffel cadeau als ze iets gekocht hebben. Dat vergeten mensen niet, want dat kindje pakt die knuffel meteen aan, en iedere keer als zij die knuffel zien moeten ze aan de Rode Winkel denken.
Dat gevoel wat we in de winkel meegeven, willen we ook vertalen naar online. Alle productteksten worden zelf geschreven door ons marketingteam en we leggen precies uit hoe alles zit. Als er een keer toch iets niet op voorraad is gaan we gewoon bellen naar de klant. Dan vertellen we dat de broek er op dat moment niet is en bieden we ze eventueel een alternatief aan. We merken dat mensen dat fijn vinden. Als iemand bij ons online iets heeft besteld dan schrijven we er altijd een persoonlijk kaartje bij, waar we leuke reacties op krijgen.”
— Daan Broekman van De Rode Winkel en Broekman
Ongeveer 20% van onze online klanten koopt ook in onze fysieke winkel. Dat is ong. 2% van alle klanten die bij ons in de Rode Winkel komen. Bij Broekman is dat 1%. De meeste klanten komen uit Utrecht, maar steeds meer bestellingen komen ook uit het buitenland." De reden waarom klanten uit het buitenland bestellen bij De Rode Winkel is volgens Daan omdat webshops daar toch wat minder ver zijn in online. Hoewel ze niet per se de ambitie hebben om veel te verkopen in het buitenland, willen ze wel een bepaalde service bieden. Zo hebben ze sommige pagina’s in meerdere talen vertaald en PayPal toegevoegd. Dan zijn klanten in het buitenland niet afhankelijk van een creditcardbetaling en kunnen ze gewoon met hun eigen bank betalen.
"Sinds vorige week hebben we PayPal toegevoegd aan onze checkout. Dat lukte niet meteen, omdat ik een bepaalde instelling niet kon vinden. Toen ik naar Buckaroo mailde kreeg ik snel antwoord en telefonisch uitleg. Binnen twee seconden kon ik de instelling wel vinden en PayPal installeren voor beide webshops. Diezelfde week hadden we al meteen een bestelling binnen die met PayPal was betaald.
Toen we begonnen met de webshop hadden we voor een PSP gekozen waar we niet helemaal tevreden over waren. Daarom wilde we overstappen naar een andere partij. We hadden veel offertes gekregen en uiteindelijk gaf Buckaroo een scherpe prijs, maar er kwam ook gewoon iemand langs in de winkel. Het contact is vriendelijk en fijn en je wordt makkelijk geholpen. Daarin zie je dat Buckaroo dezelfde waardes heeft als ons bedrijf en dat vinden we erg belangrijk.
Sinds kort lopen onze pintransacties ook via Buckaroo. Voor onze financiële administratie is sneller inzicht in welke transacties er zijn gedaan zegt Daan.” Via Buckaroo krijgen alle klanten toegang tot een Plaza account. Hiermee kunnen ze o.a. transacties inzien en rapportages maken. “Plaza is een makkelijk en toegankelijk systeem. Iedereen bij ons weet hoe dat het werkt en wat waar staat. We hadden in het verleden wel eens een klant die per ongeluk twee keer iets had betaald. Het koste veel tijd en moeite om die transactie in te zien. Nu kan ik het gewoon zelf opzoeken en terugdraaien. Daarnaast hebben we nu meer controle. We kunnen nu makkelijk een vier-ogen principe hanteren bij een retourhandeling. Ik vind het prettig dat ik kan zien hoeveel aankopen er retour komen op een dag, zodat je dat in de gaten kunt houden vervolgt Daan."
In de winkelstraat, waar De Rode Winkel gevestigd is, wordt bijgehouden hoeveel passanten dagelijks door de straat lopen. Afgelopen maand waren dat er bijna 1 miljoen. In 2005/2006 was dat aantal veel hoger, maar toen speelden online webshops nog een minder grote rol. Daarnaast heeft de kredietcrisis toch ook wel een gat geslagen in het bezoekersaantal. Veel bedrijven werken met harde targets voor een dag. Volgens Daan moet je daarin meerdere factoren meenemen. “Als het bijvoorbeeld sneeuwt, kun je dat target van die dag op je buik schrijven.” Daan geeft aan dat je op zo’n dag juist ervoor moet zorgen dat de klant zich thuis voelt. “Geef die klant eerst een kop thee om op te warmen. Laat ze fan worden van de winkel. Wij willen ervoor zorgen ervoor dat iedereen die binnenkomt een fijn gevoel krijgt. Die aankoop komt later wel. Voor online geldt hetzelfde. Zorg dat je fotografie klopt, dat mensen je producten willen hebben, dat je een handgeschreven kaartje toevoegt en natuurlijk dat je makkelijk kunt afrekenen.”
We blikken vooruit op de toekomst waarin het betalen aan een standaard kassa niet altijd meer nodig is. Daar ziet Daan ook wel mogelijkheden in. Wellicht dat een self checkout, voor de klant die snel wil afrekenen, interessant kan zijn. Tegelijkertijd staat beleving natuurlijk nog steeds hoog in het vaandel. Dus moet er ook een plek zijn waar je een product mooi in kan pakken en waar mensen natuurlijk de befaamde Rode Winkel tas krijgen, die net zoals de winkel niet meer weg te denken is uit het straatbeeld van Utrecht.
Professionele begeleiding
Bij het ontwikkelen van uw betaalstrategie