Klantcases

Dispi: Betaalgemak voor elke stichting en vereniging


Dispi, opgericht door Frank Doevendans, begon met een visie: processen binnen organisaties slimmer en efficiënter maken. Wat ooit begon als een eenmanszaak, is nu uitgegroeid tot een gevestigde naam in software-oplossingen voor verenigingen en stichtingen. Met hun alles-in-één SaaS-oplossing, e-Captain, richt Dispi zich op het volledig ontzorgen van verenigingen, van boekhouding tot klantenservice.

Ghout Webshop - iDeal betalingen accepteren - Buckaroo

"De samenwerking met Buckaroo zorgt ervoor dat wij onze klanten een volledig geautomatiseerde en veilige betaaloplossing kunnen bieden."


— Frank Doevendans, eigenaar Dispi
  • Uitdaging Dispi
    Financieel inzicht en veilige verwerking van contributies en donaties.
  • Oplossing Buckaroo
    Verwerking van donaties en digitale betalingen via betaallinks.
  • Resultaat
    Complete software-oplossing voor verenigingen en stichtingen.
Laptop Factureren Voorbeeld Factuur 2 Full

SaaS én maatwerk

Om te begrijpen hoe Dispi is ontstaan, blikken we terug op de jaren rond de eeuwwisseling. Rond 2000 starten veel IT-ers een eigen onderneming. Zij leverden standaard softwarepakketten en waren daarmee directe concurrentie voor Dispi. Ondertussen steeg de vraag naar maatwerkoplossingen. De gedachtegang van Frank was ‘als we nu even tijd in deze maatwerkoplossingen steken, kunnen straks weer focussen op ons eigen werk.’

Nu, 25 jaar verder, onderscheidt Dispi zich van haar concurrenten met een allround SAAS-product: één platform waarop verschillende modules zijn aangesloten. Dat betekent dat persoonsgegevens van de leden van aangesloten verenigingen en stichtingen niet over meerdere op zichzelf staande pakketten verdeeld hoeven te worden. En dat is dan weer gunstig in het kader van de AVG-wetgeving.

Dispi ziet het als haar missie om verenigingen en stichtingen te ontzorgen en alle informatie binnen een organisatie te stroomlijnen. Dat houdt in dat Dispi haar klanten overal bij ondersteunt: van boekhouding, tot secretariaat, het maken en controleren van notulen, het bijwonen van bestuursvergaderingen en het organiseren van evenementen. Ook telefoontjes naar het secretariaat van een vereniging komen uit op het kantoor van Dispi en worden daar beantwoord. Om databewaking te waarborgen zijn alle modules van de SAAS-oplossing gebouwd in de cloud, genaamd e-Captain. e-Captain is de extra bestuurder die alle data binnen een organisatie beheert.

Digitaal factureren

Verenigingen en stichtingen kunnen een factuur van Dispi betalen met iDEAL, Bancontact, Giropay en creditcards. Dispi factureert aan hen en de vereniging of stichting factureert vervolgens weer aan de eigen leden, donateurs of relaties. Het advies van Dispi is om factureren zoveel mogelijk digitaal te sturen voor een maximale conversie. Verder is Dispi er voorstander van om betalingen vooraf te laten voldoen.

“Dus als iemand zich inschrijft bij jouw vereniging, laat diegene dan meteen inschrijfgeld en contributie betalen. Zo ben je minder tijd kwijt aan het eventueel herinneren van je klanten en heb je meer financiële zekerheid”, licht Frank toe. Daarbij is het in de verenigingsbranche van groot belang om te weten van wie een betaling afkomstig is. Contributies en donaties moeten op een veilige manier geregistreerd worden op persoonsniveau. “We zitten nu eenmaal in een bijzondere branche met onze software-oplossing.”

Ghout Webshop - betaalmogelijkheden online - Buckaroo

"e-Captain is als een extra bestuurder die alle data binnen een organisatie beheert."


— Frank Doevendans, eigenaar Dispi
Buckaroo Find Solutions Maze (1)

Sterk partnership

Met het samengaan van Sisow en Buckaroo, is Dispi als laatste partner overgegaan op het Buckaroo betaalplatform. Frank vertelt over de samenwerking met Buckaroo: “We hebben een goeie aan Bart van Wijk, onze partnermanager bij Buckaroo. We krijgen regelmatig updates van hem en daar zijn we blij mee. Bijvoorbeeld over de partner portal, dat ons ook gaat helpen om meer klanten aan te brengen. Verder vind ik het fijn dat ik rechtstreeks met hem kan afstemmen als er iets is. Sinds de overname waren er wel groeistuipen, maar ondertussen hebben we samen ook ontwikkeling doorgemaakt.”

 

"In de non-profit branche is het van groot belang te weten van wie een betaling afkomstig is."

Bouwen, ondersteunen en leveren

Dit jaar viert Dispi haar 25-jarig bestaan. Terugkijkend op de afgelopen jaren heeft het platform mooie ontwikkelingen doorgemaakt. Een bepaald keerpunt is Frank bijgebleven. “Dat was de focus op onze e-Captain cloud-oplossing en daarmee het definitieve einde aan het leveren van hardware en losse pakketten. Vanaf dat moment was het uitgangspunt: we bouwen e-Captain, we ondersteunen e-Captain en we leveren e-Captain.

”Dispi zag een toestroom van verenigingen die zich na de pandemie hebben aangesloten. Sinds corona is e-Captain nog relevanter, want mensen willen meer werk verzetten met minder handen. Databewaking en automatisering zijn nu dus belangrijker dan ooit. “De allereerste klant op e-Captain was toch wel een mijlpaal en de 1000e klant is een (voorlopig) hoogtepunt van mijn carrière.”

Illustratie Leden Zoeken Leden Half

Incasso's automatisch inschieten

Voor de toekomst heeft Frank nog wel wensen om verder te groeien op betaalvlak. Zo is er onder Dispi’s klanten behoefte om incassobestanden automatisch in te schieten. Nu worden die bestanden nog handmatig geüpload bij de bank. Verder wenst Frank op termijn ook een oplossing voor het inzien van bankinformatie. Dispi moet namelijk de bankafschriften van alle verenigingen kunnen terughalen en dat gaat nu nog niet automatisch. Uiteindelijk komt het allemaal op hetzelfde neer: bij betalen moet gemak voorop staan. Verenigingen en leden en/of donateurs van verenigingen en stichtingen haken namelijk af als betalen te moeilijk is. Daarom werkt Dispi aan widgets die doneren nog gemakkelijker maakt voor verenigingen en stichtingen. Op termijn wil Dispi ook toewerken naar betalen per mobiel. “Zo kijken we continu hoe we het betaalproces toegankelijker kunnen maken voor onze klanten.”

Het afgelopen jaar heeft Dispi’s team hard gewerkt aan het ombouwen van haar producten, zodat deze op de nieuwste techniek kunnen draaien. Frank hoopt de nieuwe versie volgend jaar te introduceren. “Met het nieuwe pakket kunnen we zo weer 10-15 jaar vooruit. Als alles dan een beetje samenvalt, kan ik volgend jaar met een gerust hart zeggen: ik pak mijn camper en trek er zorgeloos op uit.”

Benieuwd naar de mogelijkheden?

  • Professionele begeleiding
    Bij het ontwikkelen van jouw betaalstrategie

  • Uitstekende klantenservice
    Hulp wanneer jij het nodig hebt
  • Compleet betaalplatform
    Bedien klanten optimaal met uitgebreide betaalmogelijkheden

 

 

Buckaroo Account | Support | Online Betalingen Accepteren