In 2019 startte Henrik Wienen Donkey Mobile, een community-app voor kerken. Het doel van de app was tweeledig: de communicatie en verbinding met de kerkgemeente - ook buiten de kerkdiensten - actief houden en het mogelijk maken van digitaal doneren. Inmiddels is de app vijf jaar in gebruik en groeit het aantal gebruikers nog steeds. Meer dan 500 kerken hebben inmiddels een eigen app op het Donkey Mobile-platform.
Maak binnen 5 minuten een gratis Buckaroo account aan en begin met (online) betalingen ontvangen.
“Een kerk is een community, een gemeenschap van verschillende mensen met hetzelfde doel. Mensen die naar dezelfde kerk gaan, zijn met elkaar betrokken. Voor doneren geldt hetzelfde: geven is nooit een kille transactie; je ondersteunt een verhaal of een bepaald doel waar je aan wilt bijdragen. De transactie is daarvoor noodzakelijk, maar dat is niet wat mensen motiveert om te geven. Maar we willen natuurlijk wel dat die transactie zo soepel mogelijk verloopt,” vertelt Henrik.
De app faciliteert deze betrokkenheid. Gebruikers kunnen berichten en content delen, wat de onderlinge verbinding versterkt. Tegelijkertijd nemen collecte-inkomsten toe dankzij de eenvoudige betaalmogelijkheden via QR-codes of een digitaal saldo. In een tijd waarin contant geld steeds minder wordt gebruikt, biedt de app een oplossing.
De Donkey Mobile-app maakt doneren eenvoudig en toegankelijk. Als een kerkbezoeker de app heeft gedownload, leidt het scannen van een QR-code direct naar de app. Voor mensen zonder de app wordt een website geopend. Binnen de app kan het saldo worden opgewaardeerd waarmee vervolgens geld kan worden geschonken aan diverse doelen zoals de diaconie, specifieke acties of een kerk naar keuze. Dit proces kan ook via de website, maar transacties via de app zijn zonder extra kosten.
Mensen die vanuit huis meekijken via platforms als YouTube of Kerkdienst gemist, kunnen ook digitaal bijdragen. Bij vervolgdonaties hoeft een gebruiker de QR-code niet opnieuw te scannen; dit kan direct via de app. Digitale donaties blijken bovendien effectiever: “Om te doneren hoef je niet langer cash geld op zak te hebben. Het gemiddelde geefbedrag ligt zelfs hoger met digitale donaties,” merkt Henrik op.
Om het donatieproces veilig en schaalbaar te maken, heeft Donkey Mobile een samenwerking met Buckaroo opgezet. Het gedoneerde bedrag gaat rechtstreeks naar de aangesloten kerk; Donkey Mobile houdt geen geld in beheer maar biedt wel inzicht in de donatiestromen. Bij de onboarding van nieuwe kerken zorgt Buckaroo voor een gestroomlijnd KYC-proces. Door de toegang kan Donkey Mobile makkelijk de onboarding verzorgen van de Kerken en alle relevante gegevens voor de KYC uploaden.
Donkey Mobile blijft groeien en verwacht maandelijks 12 tot 15 nieuwe kerken aan te sluiten. Het doel is om het platform verder uit te breiden met nieuwe betaalmethoden, zoals PayPal en creditcards. Jordy van der Heijden, Android-developer bij Donkey Mobile zegt: “Het koppelen van Bancontact verliep soepel, aangezien het framework van iDEAL al stond. Één keer per maand zullen we productupdates blijven doorvoeren in de app.”Henrik vult aan: “Zo zorgen we ervoor dat doneren steeds makkelijker wordt en we kerken nog meer kunnen ontzorgen.”
Benieuwd hoe u uw betaalstrategie kunt optimaliseren? Download dan ons e-book.
Uitstekende klantenservice
Hulp wanneer jij het nodig hebt
Duidelijke tarieven
Betaal alleen bij geslaagde transacties
40+ populaire betaalmethoden
Wij helpen je de juiste betaalmethoden te kiezen