Vitaminstore

"Cadeaukaarten vormen een belangrijk element in onze omnichannelstrategie"

Omnichannel betaalstrategie

Loek Bosman, directeur e-commerce bij Vitaminstore en omnichannelstrateeg, vertelt over de uitdagingen bij het opstellen van een betaalstrategie. Hoe creëer je een frictieloze betaalervaring? Welke betaalmethoden passen bij de internationale doelgroep van de webshop? En hoe kun je inspelen op de Subscription Economy?

Internationale betaalmethoden

"Betalen is voor de klant het minst leuke gedeelte van het bestelproces”, stelt Loek Bosman voorop. Daarom probeert zijn team alle frictie in het betaalproces weg te nemen. Vanwege het internationale karakter van de webshop is het van belang dat er een internationaal aanbod van betaalmethoden in de checkout staat. Klanten die online bestellen bij Vitaminstore kunnen o.a. betalen met: iDEAL, creditcard, PayPal en Bancontact. Sindskort is ook AfterPay aan de checkout toegevoegd. "Buckaroo ondersteunt en adviseert ons op alle vlakken van betalen. In de loop der jaren hebben we veel nieuwe betaalmethodes toegevoegd."

Achterafbetalen via AfterPay

“Het opnemen van een geschikte achteraf-betaalmethode in onze checkout was voor ons een belangrijke beslissing. Vooral in de laatste week van de maand wordt de optie om achteraf te betalen veelvuldig gekozen, AfterPay is een betaaloptie die een twijfelende klant over de streep haalt om de aankoop toch af te ronden.”

Vitaminstore giftcard

Refunds en giftcards in e-commerce

Dat Loek Bosman het online betaalproces serieus neemt blijkt uit zijn duidelijke eisenpakket en visie op betalen. Bij een goede betaalstrategie hoort volgens Loek ook gemakkelijk refundproces.  “Mocht een klant iets willen terugsturen dan vind ik het erg belangrijk dat we een soepele terugbetaal-flow hebben, refunds moeten snel verwerkt worden. We willen klanten hier niet op laten wachten. Snel uitbetalen van retouren draagt bij een positief imago.”  De giftcard is hier ook op ingespeeld, een positieve beleving van het aankoopproces. De Vitamingiftcard is zowel online als offline te besteden. Maar de (web)winkel accepteert ook de VVV giftcard, Winkelcheque en andere cadeaukaarten. “Cadeaukaarten vormen een belangrijk element in onze omnichannelstrategie.”

Nieuwe betaalopties, zoals Apple Pay

Vitaminstore startte in 2001 een webwinkel. “Een online winkel is iets wat nu de normaalste zaak van de wereld lijkt, maar toen waren we er echt vroeg bij! We lopen voorop.” Nauwgezet volgt Loek de e-commercetrends, ook op het gebied van betalen: “Nu is iDEAL de norm in het Nederlandse betaallandsschap, maar ook dat is niet voor altijd. Wij blijven graag met de markt mee bewegen, zodat we voorbereid zijn op wat er komen gaat.” In zijn zoektocht naar een omnichannelbetaalmethode vond Loek een oplossing in zowel de QR-betaalmethode Payconiq als Apple Pay. “We zien dat mobielbetaalgemak belangrijk is voor onze klanten. Met Apple Pay en Payconiq kunnen onze klanten zowel online als instore met hun mobiel betalen.”

Vitaminstore checkout
Vitaminstore subscription service

Een abonnement starten?

“We willen de klantbeleving blijven optimaliseren. Wij kijken momenteel hoe we het onze klanten gemakkelijk kunnen maken wanneer zij een herhaalbestelling doen. Mogelijk in de vorm van abonnementen, zodat ze niet telkens opnieuw het bestel- en betaalproces hoeven te doorlopen.” En in de toekomst? “Ik denk dat we er verstandig aan doen om het effect van marktplaatsen te onderzoeken, als we Vitaminstore openstellen aan derden hebben onze klanten een nog bredere keuze uit producten en diensten. Dat kan een interessante afweging zijn. Of we dit ook gaan doorzetten? Dat houden we nog even geheim.”

Over Vitaminstore

In 1998 openen oprichters Alain Vermeulen en Koert Otten de deuren van de eerste Vitaminstore. De twee jonge ondernemers waren hun tijd ver vooruit en zagen de groeiende populariteit van een gezonde levensstijl. Nu 21 jaar verder zijn er maar liefst 35 Vitaminstores en is de webshop vitaminstore.nl uitermate succesvol.

Specificaties

Vitaminstore

Branche Created with Sketch. Branche
Webshopsoftware Created with Sketch. Webshopsoftware
NOP Commerce
Webpartner Created with Sketch. Webpartner
credit-card Created with Sketch. Onderwerp

Inspirerende cases

De ideale betaalmethode is voor elke situatie, product of dienst anders. Door het brede aanbod van betaalmethoden en unieke functies heeft Buckaroo altijd een passende oplossing. Doe inspiratie op met onderstaande cases.

Overzicht alle cases

Gerelateerde artikelen:

Whitepaper: De ideale betaalstrategie

Om klanten voor je te winnen en te behouden. Download gratis onze whitepaper met tips voor de ideale betaalstrategie.

Lees meer

De cadeaukaart accepteren: doen of niet?

Er worden in Nederland jaarlijks voor miljarden euro’s aan cadeaukaarten verkocht. Daar kun je als webwinkelier dus maar beter aan meedoen. Of niet?

Lees meer

2020, de doorbraak van mobiele betaalmethoden

Ons betaalgedrag is aan het veranderen en dat komt door de smartphone. Mobiele betaalmethoden met een fast-checkout, zoals Apple Pay, hebben de toekomst.

Lees meer