Hoe voorspelt de Nederlandse consument zelf het koopgedrag in 2027?

Om maar meteen met de deur in huis te vallen: het consumentenvertrouwen ligt op dit moment laag. Dat is ook niet zo gek, gezien de maatschappelijke ontwikkelingen van de laatste tijd. Prijzen rijzen de pan uit door de inflatie, er is overal tekort aan grondstoffen en personeel boven dat alles hangt er ook nog een energiecrisis als een dreigende wolk boven ons. Al deze factoren bepalen ons koopgedrag van nu en in de toekomst. In samenwerking met ShoppingTomorrow, onderdeel van Thuiswinkel.org, deed Gfk onderzoek onder 1000 Nederlandse consumenten: hoe zien zij het koopgedrag in 2027?

 

Oriëntatie begint online

Het internet heeft een grote bijdrage in de koopervaring van consumenten. De meeste consumenten beginnen hun oriëntatie namelijk nog altijd in de zoekmachine. Voor de helft van de consumenten zijn de productafbeeldingen die Google toont leidend in de productafweging. Daarnaast zijn ook productinformatie en reviews op webshops belangrijk in de aankooporiëntatie. Voor een goede online product experience vindt 59% van de consumenten een uitgebreide omschrijving en productspecificaties het allerbelangrijkst.

 

Mobiel steeds vaker leidend

De reden dat online winkelen onverminderd populair blijft, is dat het consumenten snel antwoord geeft op productvragen met proactieve communicatie over bijvoorbeeld een vertraging in de levering. Snelheid en duidelijkheid zijn belangrijk, maar bij online uitgaven wordt veruit de meeste waarde gehecht aan een scherpe prijs. Consumenten verwachten gemiddeld 41% van hun uitgaven in 2027 online te blijven doen. Mobiel zal daarbij steeds vaker leidend zijn. 53% van de online kopers verwacht in 2027 de meerderheid van hun online aankopen via de smartphone te doen.

Voice assistants en de Metaverse

Voice-assistants zoals Google Assistant en Siri worden relatief vaker gebruikt bij online aankopen in vergelijking met vorig jaar. Ook wordt voice-shopping over het algemeen positiever ervaren. Echter, de meerderheid (69%) van de Nederlandse consumenten heeft nog nooit een voice assistant gebruikt bij shoppen. Een kwart verwacht dat wel (vaker) te gaan doen als de techniek beter werkt. Wat brengt de toekomst? Er wordt gespeculeerd over de mogelijkheden van de Metaverse, een soort parallel digitaal universum waar je als avatar kunt leven en met cryptocurrency kan betalen. Slechts 15% van de consumenten verwacht in de toekomst in de Metaverse te winkelen. Wat ziet de consument dan wel als waarschijnlijk scenario voor 2027? Duurzaamheid als standaard, de mogelijkheid tot personalisatie van producten en diensten en meer crossborder uitgaven.

 

De consument ziet duurzaamheid als standaard, de mogelijkheid tot personalisatie van producten en diensten en meer crossborder uitgaven als mogelijk toekomstscenario voor 2027.

 

— Onderzoek ShoppingTomorrow 2022

Duurzaam maar wel kosteloos

Duurzaamheid is echter maar bij 29% van de consumenten een doorslaggevende reden bij de aanschaf van een product. Bij de aankoop van een (duurzaam) product is prijs nog altijd het belangrijkste aspect, gevolgd door het energielabel en de materialen. Ongeveer een derde heeft vertrouwen in de keurmerken van duurzaamheid. Ondanks dat de meeste consumenten het belang van verantwoord ondernemen wel inzien, is nog niet iedereen bereid er een meerprijs voor te betalen. 2 op de 5 vindt dat duurzame productie niet voor de rekening van de consument moet komen. Eenzelfde hoeveelheid heeft hier geen bezwaar tegen.

Ondanks dat de meeste consumenten het belang van verantwoord ondernemen wel inzien, is nog niet iedereen bereid er een meerprijs voor te betalen.

— Onderzoek ShoppingTomorrow 2022

Data driven promotie

Naast duurzaamheid als standaard, denkt de helft van de consumenten dat gepersonaliseerde promoties en aanbevelingen online de boventoon zullen voeren in 2027. Een derde vindt dat geen positieve ontwikkeling. Reclames die aansluiten op een eerdere zoekopdracht of aankoop worden wel als positiever ervaren. Maar het verkrijgen of analyseren van persoonlijke gegevens en online gedrag stuit nog veel consumenten tegen de borst. 3 op de 5 vindt dat het verboden moet worden om te adverteren op basis van persoonlijke gegevens. De helft van de consumenten zou wel bereid zijn de persoonlijke data te delen, maar alleen als ze er zelf voordeel uithalen, in de vorm van bijvoorbeeld betere service.

 

Je betaalstrategie in 2027

Personalisatie voert de boventoon, maar vooral wanneer het om betalen gaat kan dit ook als ‘eng’ ervaren worden. Echter, is de wens van elke consument wel om gemakkelijk en snel te kunnen betalen. In Buckaroo’s smart checkout zit daarom slimme betaaltechnologie die het de voorkeursbank van een betaler bovenaan zet bij een iDEAL-betaling. Of creditcardgegevens automatisch aanvult, nadat ze al eerder een keer zijn doorgegeven in een Buckaroo checkout. Personalisatie kan ook doorgevoerd worden op de branding van het bedrijf, maak een betaalverzoek persoonlijk:

 

“Beste Dirk Jansen, we hebben nog geen betaling voor product x mogen ontvangen. Via onderstaande betaallink kun je het bedrag x gemakkelijk naar ons overmaken.” In plaats van een anonieme mail vanuit je payment service provider of incassobureau.

 

Meer conversieverhogende tips voor jouw betaalstrategie? Raadpleeg onze payment specialisten en schrijf je in voor de nieuwsbrief, want om betaalvernieuwingen in te voeren hoef je niet te wachten tot 2027 😉

 

 

Lees meer over het versturen van betaallinks in onze blogpost 'Hoe verstuur ik een betaallink?’>

Deze blog is gebaseerd op het onderzoek van Gfk in samenwerking met ShoppingTomorrow.