Een flesje wijn of sterke drank online afrekenen kan binnenkort niet meer zonder officiële leeftijdsverificatie. Per 1 juli is er nieuwe wetgeving ingegaan voor online drank- en tabaksverkoop. Een vinkje ‘ja, ik ben 18’ als leeftijdsverificatie voldoet niet meer. Webshops hebben hier een identificatietool voor nodig.
Currence, bekend van o.a. iDEAL, speelt hierop in met iDIN, een identificatiemethode die verloopt via de eigen bankomgeving. iDIN is verkrijgbaar via Buckaroo als opzichzelfstaande oplossing, of geïntegreerd in één van de populaire e-commerce payment plugins.
Drank of tabak kopen, maar nog geen 18? Dan kan het winkelmandje niet afgerekend worden. Tenminste, dat is de bedoeling volgens de nieuwe regelgeving. Betaalspecialist Buckaroo neemt deze verificatiestap voorafgaand aan het betaalproces op in haar serviceaanbod. Hoewel identificatie met iDIN via de internetbankieromgeving plaatsvindt, is iDIN geen betaalmethode. Het afrekenen vindt pas plaats ná de identificatie. Sterker nog, het is zo ingesteld dat de betaalmethoden alleen tevoorschijn komen, nadat de leeftijd is goedgekeurd.
Rens Gerritsen, plugin manager bij Buckaroo: “Veel webshops werken met een payment plugin. Het was voor ons daarom onbetwistbaar dat iDIN ook in de betaalplugins zou komen.” Op dit moment zit iDIN in de door Buckaroo ontwikkelde payment plugins voor Magento, WooCommerce, Lightspeed en Prestashop. Uit vooronderzoek blijkt namelijk dat het grootste deel van drank- en tabakswebshops op de e-commercesoftware van deze partijen draait. “Daar is de initiële keuze op gebaseerd”, verklaart Gerritsen, “we wilden direct onze eigen merchants kunnen helpen.” De identificatietool is desgewenst ook beschikbaar los van de plugins. Webshops met een eigen ontworpen checkout kunnen iDIN dan implementeren met hulp van een SDK (Software Development Kit), zoals dat ook met betaalmethoden mogelijk is.
Om geen onnodige drempels op te werpen in het checkoutproces kun je in de plugins identificatie koppelen aan een product of productgroep. Want stel je verkoopt als online drankhandel ook frisdrank en een websitebezoeker plaatst deze non-alcoholische producten in het winkelmandje, dan is een leeftijdsverificatie niet nodig. Gerritsen: “Het instellen van uitzonderingen op leeftijdsverificatie is een unieke functionaliteit. We zijn blij dat we deze feature kunnen aanbieden aan onze merchants. Ze kunnen zelf iDIN instellen per product of productgroep.”
De wetgeving rondom online alcohol- en tabaksverkoop heeft voor een versnelde toepassing van online identificatietools zoals iDIN gezorgd. Volgens Gerritsen is het onvermijdelijk dat ook in andere branches identificeren een vast onderdeel wordt van het checkout- of aanmeldproces. De identiteit van een klant is online lastig te controleren, maar voor sommige bedrijven wel belangrijk. Bijvoorbeeld voor ticketing, verzekeraars, abonnementsservices, telefoonaanbieders en meer. Gerritsen: “Uiteindelijk is iDIN voor meer doeleinden in te zetten dan alleen leeftijdsverificatie.”
Buckaroo is gecertificeerd om direct iDIN te kunnen toevoegen aan een bestaand of nieuw checkoutproces. Meer informatie? Ga naar de iDIN pagina.